Szklane domy a szklana architektura
Artykuł analizuje wątek szklanych domów? z Przedwiośnia Stefana Żeromskiego w kontekście trendów architektonicznych początku XX wieku. Ta, niemal pominięta przez literaturoznawców refleksja, prowadzi przez ewolucję od koncepcji szklanej architektury Josepha Paxtona, Paula Scheebarta, szkoły chicagowskiej do futurystycznych miast przyszłości (Stadtkrone Bruno Tauta). Taka architektoniczna perspektywa interpretacyjna pozwala w projekcie szklanych domów dostrzec koncepcję zgodną z nowoczesną wizją postępu opartego na rozwoju nauki i techniki.Artysta przedstawiciel inteligencji miał być autorem ?lepszego jutra? dla mieszkańców pauperyzujących się miast. Żeromski ? autor utopii budowania przeciwstawionej niszczeniu ? jawi się jako zwolennik reform i zadeklarowany przeciwnik rewolucji.
Tytuł dokumentu | Typ | Rozmiar |
---|---|---|
Porownania 9 01 03 | [pdf] | [1.7 MB] |