Szklane domy a szklana architektura

Grzeszczuk-Brendel, Hanna

Artykuł analizuje wątek szklanych domów? z  Przedwiośnia Stefana  Żeromskiego w kontekście trendów architektonicznych początku XX wieku. Ta, niemal pominięta przez literaturoznawców refleksja, prowadzi przez ewolucję od koncepcji szklanej architektury  Josepha Paxtona, Paula Scheebarta, szkoły chicagowskiej do futurystycznych miast przyszłości (Stadtkrone Bruno Tauta). Taka architektoniczna perspektywa interpretacyjna pozwala w projekcie szklanych domów dostrzec koncepcję zgodną z nowoczesną wizją postępu opartego na rozwoju nauki i techniki.Artysta przedstawiciel inteligencji miał być autorem ?lepszego jutra? dla mieszkańców pauperyzujących się miast. Żeromski ? autor utopii budowania przeciwstawionej niszczeniu ? jawi się jako zwolennik reform i zadeklarowany przeciwnik rewolucji.

 

 

ISSN 1733-165X
Tytuł dokumentu Typ Rozmiar
Porownania 9 01 03 [pdf] [1.7 MB]