Comparis

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Archiwum „Porównania”, nr 9/2011 Znajomość języka polskiego a integracja Romów w polsce – zarys problemu

Znajomość języka polskiego a integracja Romów w polsce – zarys problemu

Email Drukuj PDF

Abstrakt:

Artykuł stawia tezę, nurse że głównym problemem trudności szkolnych dzieci romskich w Polsce jest słaba znajomość języka polskiego wśród Romów. Obok uwarunkowanego kulturowo niskiego poziomu integracji mniejszości romskiej, na pogłębienie tej niepokojącej sytuacji wpływa także niedoskonały system kształcenia nauczycieli nauczania początkowego, polonistów i pedagogów, który nie uwzględnia elementów komunikacji międzykulturowej oraz glottodydaktyki. Braki w wiedzy z wymienionych dziedzin prowadzą nierzadko do błędnego zaklasyfikowania dzieci romskich jako opóźnionych w rozwoju i odesłania ich do szkół specjalnych. Oczywista dwujęzyczność Romów powoduje, że dzieci, które rozpoczynają edukację w polskiej szkole, nie znają czynnie języka polskiego. Niechęć Romów budzi także rażąca nieznajomość podstawowych faktów dotyczących kultury i historii romskiej wśród nauczycieli.
Artykuł prezentuje pierwsze wyniki badań dotyczących problemów językowych oraz samopoczucia dzieci romskich w polskiej szkole i wskazuje kilka newralgicznych kwestii, na które powinni zwrócić uwagę ich nauczyciele.



Attachments:
FileOpisFile size
Download this file (Porownania 9_01-25.pdf)Porownania 9_01-25.pdf 533 Kb
 

PolskiEnglish